Apelujemy do niemieckich biskupów, aby porzucili swój sprzeciw wobec obowiązującego prawa kościelnego i woli papieża – napisały dwie tradycjonalistyczne organizacje.
Odezwa została opublikowana na łamach Frankfurter Allgemeine Zeitung. Jej sygnatariuszami są: "Zjednoczenie Kół Inicjatywnych Katolickiego Laikatu i Kapłanów w krajach niemieckojęzycznych" oraz stowarzyszenie "Pro Sancta Ecclesia – Inicjatywa katolickiego Laikatu i Kapłanów."
Tekst oświadczenia przypomina, iż rok temu papież Benedykt XVI uwolnił w motu proprio „Summorum Pontificum ” liturgię tradycyjną, jednak od tego czasu większość niemieckich biskupów rzymskokatolickich przeciwstawia się papieżowi i odmawia katolikom swobodnego dostępu do tradycyjnej mszy.
Autorzy apelu przypominają o wytycznych niemieckiego episkopatu, argumentując, że stanowią one naruszenie przepisów uniwersalnego Kościoła. Powołując się na przepisy prawne papieskiego motu proprio i słowa kardynała Dario Castrillón Hoyosa, przewodniczącego Papieskiej Komisji Ecclesia Dei, tradycjonalistyczni katolicy skarżą się, że biskupi ordynariusze robią wszystko, co mogą, aby utrudnić, czy wręcz uniemożliwić katolikom uczestnictwo w mszy świętej w nadzwyczajnej formie.
I tak sygnatariusze wyliczają całą listę zarzutów: zgody na msze udziela się zazwyczaj w dni robocze, a jeśli w niedziele to o porach niewygodnych dla rodzin, szczególnie tych wielodzietnych; niektórym sugeruje się nawet uczęszczanie do parafii oddalonej o kilkadziesiąt, a nawet kilkaset kilometrów od ich zamieszkania, kapłani informują o różnych naciskach ze strony kurii biskupich, które niejednokrotnie domagają się wydania list z nazwiskami i adresami osób proszących o mszę trydencką, ignorując tym samym poświadczenie kapłana. Autorzy odezwy informują również o udokumentowanym przypadku jednej diecezji, która poinformowała o chęci sprawdzenia "silnej woli" wnioskodawców o umożliwienie uczestnictwa w mszy trydenckiej w lokalnej parafii.
Oprócz apelu do hierarchów, aby zaprzestali oporu wobec woli papieża, tradycjonaliści wezwali katolików do dalszego zaangażowania na rzecz starej mszy. Dodano: 2008-07-11 07:46:50, zaktualizowano: 2008-07-11 07:48:34. Źródło: Ekumenizm.pl
Komentarze odzwierciedlają TYLKO i WYŁĄCZNIE opinie komentatorów.
Publikowane komentarze świadczą o wolności debaty, a nie o całkowitej zgodności ich treści z opinią redakcji.
Serwis fidelitas.pl jest przedsięwzięciem całkowicie prywatnym. Publikowane tu materiały nie są miarodajnym odzwierciedleniem stanowisk żadnych środowisk, organizacji czy instytucji.
Panie Jerzy, czy jest pan księdzem lub diakonem?
A jeśli tak, to neokatechumenat czy jezuici?
Akas 2008-07-31 10:20
> łacina, ornaty, zdobienia... forma...
> A TREŚĆ?!
w Kościele Posoborowym nie ma ani łaciny, ani ornatów (są upaćkane przecieradła z dziurą na głową), ani zdobień (bo jak tu zdobić w styropianie?), ani formy, ani treści...
Forma, forma, łacina, ornaty, zdobienia... forma...
A TREŚĆ?!
Jerzy 2008-07-25 19:43
Forma, panie Jerzy, forma...
Nie przypominam sobie, byśmy byli na "ty"
x. Tomasz 2008-07-24 14:38
>Nie dostrzega pan sprzeczności we własnych wypowiedziach.
Ty też ich nie dostrzegasz :)) sięgasz tylko po łatwy "argument" wewnętrznej sprzeczności krytykowanej wypowiedzi.
>Może Jerzy po prostu pisze do nas z Rzymu? ;-)
Nieee.
>słowa i pojęcia mają zupełnie inną treść niż w >tradycyjnej nauce katolickiej opartej na >Arystoteledie i św. Tomaszu.
Jak najbardziej się zgadzam. Po Soborze Kościół rozluźnił krępującą go przedtem więź z jedną filozofią sprzed setek lat (choć tomizm nadal pozostaje wzorem uprawiania teologii i filozofii). Różnica polega na tym, że przywrócono pierwsze miejsce Pismu Św. i Tradycji :))
Jerzy 2008-07-24 01:35
Szkoda nafty na dyskusje z panem, panie Jerzy. Nie dostrzega pan sprzeczności we własnych wypowiedziach. Kończę zatem tę nic nie wnoszącą polemikę.
Cechą charakterystyczną troli jest brak w ich argumentacji odwołań do 2000 letniej nauki Kościoła. Powołują się z reguły tylko na V2, P6 czy JP2 oraz - incycentalnie - na wybrane teksty z Tradycji. Jest to kolejnym dowodem na ich sekciarskie myślenie i mentalność. Św Pius X miał niewątpliwą rację: to jest sekta!!!!
Łatwo rzucają inwektywy na tych katolików, którzy próbuja bronić Tradycji czy też Tradycyjnego nauczania, a nie dostrzegają - nie są w stanie - ewidentnych niezgodności i sprzeczności we współczesnym nauczaniu wielu hierarchów (w tym papieży). Nieomylność papieską traktują również instrumentalnie.
Rozmowa na argumenty z nimi wydaje się być bezprzedmiotowa z bardzo prostej przyczyny: słowa i pojęcia mają zupełnie inną treść niż w tradycyjnej nauce katolickiej opartej na Arystoteledie i św. Tomaszu.
Zgodzicie się Państwo ze mną?
zaciekawiony 2008-07-23 09:52
Mętne X. Tomaszu to jest serwowanie wyroku BEZ UZASADNIENIA. Równie dobrze ja mogę napisać, że to Twoje słowa są majstersztykiem itp. Ale powtarzanie tego samego to trolling. Tak robi zaciekawiony, nieustannie pisząc to samo i nie konfrontując tego z postami innych uzytkowników.
Aby ułatwić Ci odpowiedź spytam: co jest sprzecznego w zacytowanych twierdzeniach?
Twierdzenie pierwsze: są sprawy dziś nieaktualne.
Twierdzenie drugie: teologia rozwija się.
SKORO SIĘ ROZWIJA TO MAMY CORAZ LEPSZE ZROZUMIENIE PISMA! ZATEM STARE, GORSZE ROZUMIENIE STAJE SIĘ NIESTRAWNĄ KANAPKĄ.
A jesli nie zgadzasz się z zdaniem, iż to następcy Piotra i kolegium biskupów Bóg powierzył troskę o depozyt wiary, to nie masz poglądów posoborowych, tylko jakieś importowane z Econe :((
Jerzy 2008-07-22 23:11
Proszę Państwa!!
Albo jesteśmy poważni i hasło "Nie karmić troli" traktujemy poważnie, albo nie i dajemy się trolom wmanewrować w ich mętne wywody!
Chyba każdy kto czyta wypowiedzi Jerzego nie ma wątpliwości co do jego trolizmów?
zaciekawiony 2008-07-22 16:21
ad Jerzy:
Pan sobie strzela w kolano:
Oto pierwsza pańska wypowiedź:"Pacendi to chyba jest nieaktualne :)) Spróbuj zjeść kanapkę sprzed kilkuset lat to zobaczysz, czy Ci pójdzie na zdrowie"
druga pańska wypowiedź:
"Jasne, że nieaktualne, bo teologia żyje i rozwija się, jak każda nauka i nie polega na przepisywaniu wciaż tych samych tekstów"
i trzecia pańska wypowiedź:
"Nikt Waszej Mości nie upowaznił do osądzania co jest aktualne a co nie jest aktualne dla spraw wiary. To zadanie Rzymu!"
No po prostu majstersztyk... Tego już nie trzeba nawet komentować...
x. Tomasz 2008-07-22 13:52
@ xsiąże wojewoda trocki
Nikt Waszej Mości nie upowaznił do osądzania co jest aktualne a co nie jest aktualne dla spraw wiary. To zadanie Rzymu! Własnie na tym polega wielkość Jana Pawła 2, że odcedził zmurszałe pozostałości historii od wody żywej i wydobył na nowo piękno chrześcijaństwa.
@ruska mowa
To akurat jest fajny cytat - potwiedza antysemityzm Kościoła i jak za niego przeprosimy to pojednamy się z braćmy żydami :D Tak więc jest bardzo pozyteczny.
Jerzy 2008-07-21 13:20
> Natomiast didache jak najbardziej, bo to z
> pierwszych wieków czerpał Sobór.
Sądząc po ilości zassanego mułu, chyba zbyt głęboko czerpał...
Proszę Państwa;
Stawiam dolary przeciwko orzechom, że Jerzy to ktoś z naszych celowo ośmieszający modernistów. Przecież to niemożliwe aby człowiek był aż tak mentalnie zafiksowany :-)
(pjo - to Ty? :-) )
porys 2008-07-18 23:28
Poza tym akurat ta encyklika w dzisiejszych czasach wydaje się być bardzo aktualna bez względu na to, co sądzą o niej niektórzy współczesni ludzie.
x. Tomasz 2008-07-18 21:16
Ad:Jerzy
Nie upowazniłem pana do nazywania mnie mianem "Tomi". Nie przypominam sobie, żebysmy kumplami. Apeluję o nieco więcej kultury.
x. Tomasz 2008-07-18 21:12
No i mamy kolejny przykład posoborowej schizofrenii: raz dla snajpera Jerzego encyklika Pascendi jest za stara, ale zaraz potem całkiem młody i na czasie mu sie jawi Jan Złotousty. Panie Jerzy, więcej smiałości: przecież jeszcze starsze od Pascendi są np. Listy św. Piotra Apostoła, pierwszego papieża, bądź co bądź, a Jan Złotousty... no właśnie, co on takiego był napisał... no weźmy np. "Demony zamieszkuja dusze Żydów i miejscaa, w których się gromadzą", Jana Chryzostoma kapłana Antiochii Mowy p. judaizantom i żydom, tł. J. Iluk, W: Żydowska politeja i Kościół w Imperium Rzymskim u schyłku antyku, t. I, Gdańsk 2006, s. 380. No i bardzo to ekumeniczne i dialogujące zarazem...
niko ne zna sta to sija 2008-07-18 20:47
Od kiedy prośba o konkretny cytat jest trollingiem, palnięciem głupoty etc?
Proszę o tekst i chcę rozmawiać nad jego aktualnością w dzisiejszym świecie, jego skuteczności duszpasterskiej, dostosowaniu do zmieniajacych się warunków etc. A dostaję niskiego polotu obelgi... może na nic więcej nie stać ludzi, którzy nawet Eucharystii nie chcą rozumieći wolą magiczne hokus - pokus by móc wierzyć w co tylko chcą.
Jerzy 2008-07-18 20:07
Czy pan Jerzy wstaje z postanowieniem porannym: co by tu dziś głupiego palnąć na Fidelitas?
Clermont 2008-07-18 15:40
Proszę Państwa
Pan Jezus mówił, że nie należy rzucać pereł przed wieprze, co we współczesnym języku kolokwialnym brzmi: nie karmić troli.
zaciekawiony 2008-07-18 14:34
Strzelam: w Fides et ratio?
Jak nie trafiłem, to może wkleisz cytat - poromawiamy sobie o konkretach :)
Jerzy, prawie jak snajper 2008-07-18 13:42
Panowie!!!
NIE KARMIĆ TROLI!!!
Jerzy to trol!!!
zaciekawiony 2008-07-18 12:14
"O nieaktualności Pascendii świadczy też, to, że nie przemawia ona do współczesnych ludzi."
Byłoby to śmieszne, gdyby nie było herezją. No a gdzie JP_2 zacytował Encyklikę Pascendi, Panie Erudyto?
jwk 2008-07-18 09:10
@ Tomi
Jasne, że nieaktualne, bo teologia żyje i rozwija się, jak każda nauka i nie polega na przepisywaniu wciaż tych samych tekstów. O nieaktualności Pascendii świadczy też, to, że nie przemawia ona do współczesnych ludzi.
Natomiast didache jak najbardziej, bo to z pierwszych wieków czerpał Sobór.
Jerzy 2008-07-17 22:47
@ JwK
A jak Ci się podoba przypis 34 w Ecclesia de Eucharistia:
"Po co stół eucharystyczny zastawiony złotymi kielichami, kiedy On umiera z głodu? Zacznij karmić Go głodnego, a potem z tego, co zostanie, będziesz mógł ozdobić również ołtarz."
Św. Jan Chryzostom
Jakie dzieło charytatywne zorganizowali polscy tradsi? Mało u nas nędzy i biedy? A Wam w głowach złote kielichy i piękne ornaty :((
@zakatarzony
A Ty to po prostu jesteś krasnoludek :))
Jerzy 2008-07-17 22:44
"Jerzy 2008-07-16 21:23"
Żeby to Jerzy znał rzeczywiście encykliki JP_2, to by wiedział, że conajmniej w jednej z nich cytował tę "kanapkę sprzed kilkuset lat".
P.S. Dokładnie sprzed 100 lat i 10 miesięcy i 9 dni, jeśli mamy być tacy sciśli.
jwk 2008-07-17 19:56
re: Jerzy
"Pacendi to chyba jest nieaktualne" - yyyyy?????
Ciekawe... To i "Didache", jako jeszcze starsze też jest nieaktualne...
x.Tomasz 2008-07-17 19:06
Jerzy to po prostu TROL!!!
Z trolami to tak jak z pacyfistami...
a może on zasługuje na przydomek Wielki?
:)))
zaciekawiony 2008-07-16 22:32
@ zakatarzony
Pacendi to chyba jest nieaktualne :)) Spróbuj zjeść kanapkę sprzed kilkuset lat to zobaczysz, czy Ci pójdzie na zdrowie :))
A encykliki Jana Pawła Wielkiego znasz???
Jerzy 2008-07-16 21:23
@ joł
A może brata pjo szef tu wysłał, co by wiadomego bloga promował?
A na poważnie - to mógłbyś coś dokładniej podać, np. z jakiego wydziału, bo kurie to duże są :))
Jerzy z zagadkowej kurii 2008-07-16 21:21
A może kol. Jerzy jest tu służbowo? Ciekawe, z której kurii?
A może by tak po prostu:
Jerzy słusznie zauważył, że musi być "jeden duch".
Należy określić o jakiego ducha chodzi:
ducha czy Ducha? Czy duch np. abp Życińskiego i np. św. Maksymilana to jest ten sam duch?
Czy biskup zwalczjący 2000 lat Koscioła ma tego samego ducha co abp Lefebvre? itp. Takich porównań można zrobić skolko ugodno. Może konkretne przykłady (podane np przez x.D.) pomogą zrozumieć różnice pomiędzy duchem i Duchem.
zaciekawiony 2008-07-16 15:11
Niektórzy są ślepi i głusi, mówi się do nich, a nie słyszą, pokazuje się a nie widzą. I nie wiem czy przypadek Jerzego to przypadek trola, czy osoby zaślepionej "modernistycznym dogmatem jedności"? Brakuje cierpliwości żeby tłumaczyć jak dziecku o co chodzi. Może powinien przeczytać "Pascendi", może by cokolwiek zrozumiał? Ale czy jest w stanie cokolwiek z tego zrozumieć???
zaciekawiony 2008-07-16 14:50
@ Krzyś
A ja cosik o Kościele wiem, choćby to, co pisał Św. Ignacy (zmarł w 110 r. więc chyba nie był modernistą). A pisał: "nie róbicie niczego bez biskupa (...) wszystko róbice wspólnie: jedna modlitwa, jedna prośba, jeden duch".
Jeśli księża z IDP nie chcą stanąć przy jednym ołtarzem z biskupem odprawiającym "NOMa" to chyba nie ma wspólnej Eucharystii :((
Jeśli biskup angażuje się w ekumenizm a lokalni tradsi propagują "ekumenizm powrotu" to nie ma jednego ducha :((
Uważam, że pozwolenia na starą Mszę powinno się wydawać tylko celem uniknięcia większych i głębszych ran podziału, jak to czynił Jan Paweł II.
Jerzy 2008-07-16 10:00
Postawa dużej części biskupów posoborowia to niestety gorszące owoce ideologii "kolegialności" wzgl. episkopalizmu, czyli zakamuflowanej wersji herezji koncyliaryzmu, stawiającej władzę soborów i biskupów ponad władzą papieską bądź przynajmniej na równi z nią. Jak we wszystkich herezjach, i tutaj sprzymierzeńcem jest ułomność natury ludzkiej podatnej na szatańskie "non serviam", czyli swawolę, niezależność, bunt, nadużywanie swojej władzy. I duchowni są ludźmi. Tyle że ich człowiecze ułomności w połączeniu z władzą duchowną są o wiele niebezpieczniejsze od słabości zwykłych wiernych. Tak starają sobie zaskarbić popularność przez "liberalne" nastawienia np. w kwestiach etyki małżeńskiej i seksualnej, jak np. biskupi niemieccy i austriaccy w swoich bojkotach nauczania papieskiego w "Humanae vitae" (tzw. "Königsteiner Eklärung" i "Maria Troster Erklärung" dystansujące się od nauczania papieskiego). I nie będzie poprawy, póki w Rzymie nadal będzie panował roncallizm.
x. D. 2008-07-15 21:21
Jerzy:
"tradsi powinni być pod nadzorem, aby nie rozbijali jedności Kościoła."
Wydaje mi sie, ze Pan nie wie nic o Kościele.
Gdyby Pan wiedzial, to nie pisalby takich glupot.
Krzysztof Kalebasiak 2008-07-15 20:43
W pierwszym rzędzie należało by pilnować tych, którzy dopuszczają się nadużyć liturgicznych. Wówczas liczba wpisów na blogu Kroniki znacznie by się zmniejszyła.
Bolo 2008-07-15 20:40
A może biskupi mają powody k`takiemu działaniu? Boć znają "tradycjonalistów" nie z konferencji i pięknych deklaracji, ale np. z Kroniki Novus Mordo? Myślę, że to jest powód i dlatego popieram księży biskupów - tradsi powinni być pod nadzorem, aby nie rozbijali jedności Kościoła.
Jerzy, solidarny z Episkopatem 2008-07-15 17:28
Za polski episkopat też się pomódlmy. Bo też rzuca kłody, gdzie tylko może.
A może biskupi mają powody k`takiemu działaniu? Boć znają "tradycjonalistów" nie z konferencji i pięknych deklaracji, ale np. z Kroniki Novus Mordo? Myślę, że to jest powód i dlatego popieram księży biskupów - tradsi powinni być pod nadzorem, aby nie rozbijali jedności Kościoła.
Jerzy, solidarny z Episkopatem 2008-07-15 17:28
W pierwszym rzędzie należało by pilnować tych, którzy dopuszczają się nadużyć liturgicznych. Wówczas liczba wpisów na blogu Kroniki znacznie by się zmniejszyła.
Bolo 2008-07-15 20:40
Jerzy:
"tradsi powinni być pod nadzorem, aby nie rozbijali jedności Kościoła."
Wydaje mi sie, ze Pan nie wie nic o Kościele.
Gdyby Pan wiedzial, to nie pisalby takich glupot.
Krzysztof Kalebasiak 2008-07-15 20:43
Postawa dużej części biskupów posoborowia to niestety gorszące owoce ideologii "kolegialności" wzgl. episkopalizmu, czyli zakamuflowanej wersji herezji koncyliaryzmu, stawiającej władzę soborów i biskupów ponad władzą papieską bądź przynajmniej na równi z nią. Jak we wszystkich herezjach, i tutaj sprzymierzeńcem jest ułomność natury ludzkiej podatnej na szatańskie "non serviam", czyli swawolę, niezależność, bunt, nadużywanie swojej władzy. I duchowni są ludźmi. Tyle że ich człowiecze ułomności w połączeniu z władzą duchowną są o wiele niebezpieczniejsze od słabości zwykłych wiernych. Tak starają sobie zaskarbić popularność przez "liberalne" nastawienia np. w kwestiach etyki małżeńskiej i seksualnej, jak np. biskupi niemieccy i austriaccy w swoich bojkotach nauczania papieskiego w "Humanae vitae" (tzw. "Königsteiner Eklärung" i "Maria Troster Erklärung" dystansujące się od nauczania papieskiego). I nie będzie poprawy, póki w Rzymie nadal będzie panował roncallizm.
x. D. 2008-07-15 21:21
@ Krzyś
A ja cosik o Kościele wiem, choćby to, co pisał Św. Ignacy (zmarł w 110 r. więc chyba nie był modernistą). A pisał: "nie róbicie niczego bez biskupa (...) wszystko róbice wspólnie: jedna modlitwa, jedna prośba, jeden duch".
Jeśli księża z IDP nie chcą stanąć przy jednym ołtarzem z biskupem odprawiającym "NOMa" to chyba nie ma wspólnej Eucharystii :((
Jeśli biskup angażuje się w ekumenizm a lokalni tradsi propagują "ekumenizm powrotu" to nie ma jednego ducha :((
Uważam, że pozwolenia na starą Mszę powinno się wydawać tylko celem uniknięcia większych i głębszych ran podziału, jak to czynił Jan Paweł II.
Jerzy 2008-07-16 10:00
Niektórzy są ślepi i głusi, mówi się do nich, a nie słyszą, pokazuje się a nie widzą. I nie wiem czy przypadek Jerzego to przypadek trola, czy osoby zaślepionej "modernistycznym dogmatem jedności"? Brakuje cierpliwości żeby tłumaczyć jak dziecku o co chodzi. Może powinien przeczytać "Pascendi", może by cokolwiek zrozumiał? Ale czy jest w stanie cokolwiek z tego zrozumieć???
zaciekawiony 2008-07-16 14:50
AD Jerzy
A może by tak po prostu:
Jerzy słusznie zauważył, że musi być "jeden duch".
Należy określić o jakiego ducha chodzi:
ducha czy Ducha? Czy duch np. abp Życińskiego i np. św. Maksymilana to jest ten sam duch?
Czy biskup zwalczjący 2000 lat Koscioła ma tego samego ducha co abp Lefebvre? itp. Takich porównań można zrobić skolko ugodno. Może konkretne przykłady (podane np przez x.D.) pomogą zrozumieć różnice pomiędzy duchem i Duchem.
zaciekawiony 2008-07-16 15:11
A może kol. Jerzy jest tu służbowo? Ciekawe, z której kurii?
A może brata pjo szef tu wysłał, co by wiadomego bloga promował?
A na poważnie - to mógłbyś coś dokładniej podać, np. z jakiego wydziału, bo kurie to duże są :))
Jerzy z zagadkowej kurii 2008-07-16 21:21
@ zakatarzony
Pacendi to chyba jest nieaktualne :)) Spróbuj zjeść kanapkę sprzed kilkuset lat to zobaczysz, czy Ci pójdzie na zdrowie :))
A encykliki Jana Pawła Wielkiego znasz???
Jerzy 2008-07-16 21:23
Jerzy to po prostu TROL!!!
Z trolami to tak jak z pacyfistami...
a może on zasługuje na przydomek Wielki?
:)))
zaciekawiony 2008-07-16 22:32
re: Jerzy
"Pacendi to chyba jest nieaktualne" - yyyyy?????
Ciekawe... To i "Didache", jako jeszcze starsze też jest nieaktualne...
x.Tomasz 2008-07-17 19:06
"Jerzy 2008-07-16 21:23"
Żeby to Jerzy znał rzeczywiście encykliki JP_2, to by wiedział, że conajmniej w jednej z nich cytował tę "kanapkę sprzed kilkuset lat".
P.S. Dokładnie sprzed 100 lat i 10 miesięcy i 9 dni, jeśli mamy być tacy sciśli.
jwk 2008-07-17 19:56
@ JwK
A jak Ci się podoba przypis 34 w Ecclesia de Eucharistia:
"Po co stół eucharystyczny zastawiony złotymi kielichami, kiedy On umiera z głodu? Zacznij karmić Go głodnego, a potem z tego, co zostanie, będziesz mógł ozdobić również ołtarz."
Św. Jan Chryzostom
Jakie dzieło charytatywne zorganizowali polscy tradsi? Mało u nas nędzy i biedy? A Wam w głowach złote kielichy i piękne ornaty :((
@zakatarzony
A Ty to po prostu jesteś krasnoludek :))
Jerzy 2008-07-17 22:44
@ Tomi
Jasne, że nieaktualne, bo teologia żyje i rozwija się, jak każda nauka i nie polega na przepisywaniu wciaż tych samych tekstów. O nieaktualności Pascendii świadczy też, to, że nie przemawia ona do współczesnych ludzi.
Natomiast didache jak najbardziej, bo to z pierwszych wieków czerpał Sobór.
Jerzy 2008-07-17 22:47
"O nieaktualności Pascendii świadczy też, to, że nie przemawia ona do współczesnych ludzi."
Byłoby to śmieszne, gdyby nie było herezją. No a gdzie JP_2 zacytował Encyklikę Pascendi, Panie Erudyto?
jwk 2008-07-18 09:10
Panowie!!!
NIE KARMIĆ TROLI!!!
Jerzy to trol!!!
zaciekawiony 2008-07-18 12:14
Strzelam: w Fides et ratio?
Jak nie trafiłem, to może wkleisz cytat - poromawiamy sobie o konkretach :)
Jerzy, prawie jak snajper 2008-07-18 13:42
Proszę Państwa
Pan Jezus mówił, że nie należy rzucać pereł przed wieprze, co we współczesnym języku kolokwialnym brzmi: nie karmić troli.
zaciekawiony 2008-07-18 14:34
Czy pan Jerzy wstaje z postanowieniem porannym: co by tu dziś głupiego palnąć na Fidelitas?
Clermont 2008-07-18 15:40
Od kiedy prośba o konkretny cytat jest trollingiem, palnięciem głupoty etc?
Proszę o tekst i chcę rozmawiać nad jego aktualnością w dzisiejszym świecie, jego skuteczności duszpasterskiej, dostosowaniu do zmieniajacych się warunków etc. A dostaję niskiego polotu obelgi... może na nic więcej nie stać ludzi, którzy nawet Eucharystii nie chcą rozumieći wolą magiczne hokus - pokus by móc wierzyć w co tylko chcą.
Jerzy 2008-07-18 20:07
No i mamy kolejny przykład posoborowej schizofrenii: raz dla snajpera Jerzego encyklika Pascendi jest za stara, ale zaraz potem całkiem młody i na czasie mu sie jawi Jan Złotousty. Panie Jerzy, więcej smiałości: przecież jeszcze starsze od Pascendi są np. Listy św. Piotra Apostoła, pierwszego papieża, bądź co bądź, a Jan Złotousty... no właśnie, co on takiego był napisał... no weźmy np. "Demony zamieszkuja dusze Żydów i miejscaa, w których się gromadzą", Jana Chryzostoma kapłana Antiochii Mowy p. judaizantom i żydom, tł. J. Iluk, W: Żydowska politeja i Kościół w Imperium Rzymskim u schyłku antyku, t. I, Gdańsk 2006, s. 380. No i bardzo to ekumeniczne i dialogujące zarazem...
niko ne zna sta to sija 2008-07-18 20:47
Ad:Jerzy
Nie upowazniłem pana do nazywania mnie mianem "Tomi". Nie przypominam sobie, żebysmy kumplami. Apeluję o nieco więcej kultury.
x. Tomasz 2008-07-18 21:12
Poza tym akurat ta encyklika w dzisiejszych czasach wydaje się być bardzo aktualna bez względu na to, co sądzą o niej niektórzy współczesni ludzie.
x. Tomasz 2008-07-18 21:16
Proszę Państwa;
Stawiam dolary przeciwko orzechom, że Jerzy to ktoś z naszych celowo ośmieszający modernistów. Przecież to niemożliwe aby człowiek był aż tak mentalnie zafiksowany :-)
(pjo - to Ty? :-) )
porys 2008-07-18 23:28
> Natomiast didache jak najbardziej, bo to z
> pierwszych wieków czerpał Sobór.
Sądząc po ilości zassanego mułu, chyba zbyt głęboko czerpał...
Nikt Waszej Mości nie upowaznił do osądzania co jest aktualne a co nie jest aktualne dla spraw wiary. To zadanie Rzymu! Własnie na tym polega wielkość Jana Pawła 2, że odcedził zmurszałe pozostałości historii od wody żywej i wydobył na nowo piękno chrześcijaństwa.
@ruska mowa
To akurat jest fajny cytat - potwiedza antysemityzm Kościoła i jak za niego przeprosimy to pojednamy się z braćmy żydami :D Tak więc jest bardzo pozyteczny.
Jerzy 2008-07-21 13:20
ad Jerzy:
Pan sobie strzela w kolano:
Oto pierwsza pańska wypowiedź:"Pacendi to chyba jest nieaktualne :)) Spróbuj zjeść kanapkę sprzed kilkuset lat to zobaczysz, czy Ci pójdzie na zdrowie"
druga pańska wypowiedź:
"Jasne, że nieaktualne, bo teologia żyje i rozwija się, jak każda nauka i nie polega na przepisywaniu wciaż tych samych tekstów"
i trzecia pańska wypowiedź:
"Nikt Waszej Mości nie upowaznił do osądzania co jest aktualne a co nie jest aktualne dla spraw wiary. To zadanie Rzymu!"
No po prostu majstersztyk... Tego już nie trzeba nawet komentować...
x. Tomasz 2008-07-22 13:52
Proszę Państwa!!
Albo jesteśmy poważni i hasło "Nie karmić troli" traktujemy poważnie, albo nie i dajemy się trolom wmanewrować w ich mętne wywody!
Chyba każdy kto czyta wypowiedzi Jerzego nie ma wątpliwości co do jego trolizmów?
zaciekawiony 2008-07-22 16:21
Mętne X. Tomaszu to jest serwowanie wyroku BEZ UZASADNIENIA. Równie dobrze ja mogę napisać, że to Twoje słowa są majstersztykiem itp. Ale powtarzanie tego samego to trolling. Tak robi zaciekawiony, nieustannie pisząc to samo i nie konfrontując tego z postami innych uzytkowników.
Aby ułatwić Ci odpowiedź spytam: co jest sprzecznego w zacytowanych twierdzeniach?
Twierdzenie pierwsze: są sprawy dziś nieaktualne.
Twierdzenie drugie: teologia rozwija się.
SKORO SIĘ ROZWIJA TO MAMY CORAZ LEPSZE ZROZUMIENIE PISMA! ZATEM STARE, GORSZE ROZUMIENIE STAJE SIĘ NIESTRAWNĄ KANAPKĄ.
A jesli nie zgadzasz się z zdaniem, iż to następcy Piotra i kolegium biskupów Bóg powierzył troskę o depozyt wiary, to nie masz poglądów posoborowych, tylko jakieś importowane z Econe :((
Jerzy 2008-07-22 23:11
Odnośnie wszelakich troli i ich trolizmów
Cechą charakterystyczną troli jest brak w ich argumentacji odwołań do 2000 letniej nauki Kościoła. Powołują się z reguły tylko na V2, P6 czy JP2 oraz - incycentalnie - na wybrane teksty z Tradycji. Jest to kolejnym dowodem na ich sekciarskie myślenie i mentalność. Św Pius X miał niewątpliwą rację: to jest sekta!!!!
Łatwo rzucają inwektywy na tych katolików, którzy próbuja bronić Tradycji czy też Tradycyjnego nauczania, a nie dostrzegają - nie są w stanie - ewidentnych niezgodności i sprzeczności we współczesnym nauczaniu wielu hierarchów (w tym papieży). Nieomylność papieską traktują również instrumentalnie.
Rozmowa na argumenty z nimi wydaje się być bezprzedmiotowa z bardzo prostej przyczyny: słowa i pojęcia mają zupełnie inną treść niż w tradycyjnej nauce katolickiej opartej na Arystoteledie i św. Tomaszu.
Zgodzicie się Państwo ze mną?
Szkoda nafty na dyskusje z panem, panie Jerzy. Nie dostrzega pan sprzeczności we własnych wypowiedziach. Kończę zatem tę nic nie wnoszącą polemikę.
x. Tomasz 2008-07-23 19:46
>Nie dostrzega pan sprzeczności we własnych wypowiedziach.
Ty też ich nie dostrzegasz :)) sięgasz tylko po łatwy "argument" wewnętrznej sprzeczności krytykowanej wypowiedzi.
>Może Jerzy po prostu pisze do nas z Rzymu? ;-)
Nieee.
>słowa i pojęcia mają zupełnie inną treść niż w >tradycyjnej nauce katolickiej opartej na >Arystoteledie i św. Tomaszu.
Jak najbardziej się zgadzam. Po Soborze Kościół rozluźnił krępującą go przedtem więź z jedną filozofią sprzed setek lat (choć tomizm nadal pozostaje wzorem uprawiania teologii i filozofii). Różnica polega na tym, że przywrócono pierwsze miejsce Pismu Św. i Tradycji :))
Jerzy 2008-07-24 01:35
Forma, panie Jerzy, forma...
Nie przypominam sobie, byśmy byli na "ty"
x. Tomasz 2008-07-24 14:38
" Pan Tomasy Iks
Forma, forma, łacina, ornaty, zdobienia... forma...
A TREŚĆ?!
Jerzy 2008-07-25 19:43
> łacina, ornaty, zdobienia... forma...
> A TREŚĆ?!
w Kościele Posoborowym nie ma ani łaciny, ani ornatów (są upaćkane przecieradła z dziurą na głową), ani zdobień (bo jak tu zdobić w styropianie?), ani formy, ani treści...